Tuesday, November 8, 2011

value of iman

assalamualaikum...


hai and kaifa haluqa everyone? I'm so sorry if long time ignoring my blog and long time not blog walking as usual I do before this. Maybe I'm getting older haha *means dah semakin wanita (ini sungguh perasan) dan semestinya pasal masa. Ya masa sangat mencemburui aku untuk menjadi blogger tegar seperti dahulu kala. Back to title, let me tabligh what I think I should share to everyone. Even I'm not perfect but I'm trying to be perfect as well. Insya'allah.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nowadays most problem come from teenagers or remaja. If we look banyak kes-kes terjadi datangnya dari remaja dan tidak kurang juga children. This world today, without Iman everything will ruin your life. Kita boleh berbicara setiap Muslim itu beragama Islam but berapa ramai yang beriman dengan Allah? I don't want accuse to anybody just, kita dikurniakan akal so that used it nicely. Dimana value of iman kita? hanya pada niat di hati semata-mata? I think is not enough. Nilailah dan amallah Iman dan Islam dari segala aspek.


1. Akhlak

Bentuklah peribadi yang mulia pada diri kita. Semailah akhlak yang baik dalam hati kita dan amalkan di muka bumi ini. Baik lelaki mahupun perempuan batasilah segala tingkah laku dan pergaulan hidup sesama kita. Butir bicara yang baik, tutur kata yang sopan. Tidak diminta untuk bermuka-muka tetapi ikhlaskan hati change your akhlak menjadi lebih baik. Akhlak bukan saja pada manusia, tetapi pada Allah, para Rasul dan sahabatNya, pada ibu bapa dan keluarga, pada sahabat handai dan juga sesama mahkluk dimuka bumi ini.

2. Ibadah

Without solat what you do everyday, everything is useless. Believe that my dear, from my experience especially. I'm not a perfect girl, I'm not a brilliant girl, of course I'm just ordinary person. But tiap kali I berhadapan dengan masalah solat is the best way. But please jangan lakukan solat tiap kali you are in trouble my dear. Lakukan solat dengan hati yang ikhlas. Beribadahlah seolah-olah esok adalah hari terakhir kita di muka bumi ini. Tiada yang lebih indah dari solat kepada Allah dan beribadah kepadaNya.

3. Silaturahim

As a child, first of all jagalah silaturahim kepada ibu bapa kita. Without them we are not here today. Hubunglah silaturahim sesama ahli keluarga kita dengan baik. Peliharalah silaturahim dengan people who are love to you as your friend or someone else.


This not enough to explain this topic as well but I just want all of you know about this three things ; akhlak, ibadah and silaturahim and I just want to focus on solat. Berubah la cara kehidupan kita sebagai seorang Muslim yang bukan hanya pada Islam tetapi juga pada iman yang diamalkan. Jagalah solat-solat anda walau dimana anda berada, walau apa saja yang dilakukan. Solat first and believe semuanya will be okay and will be okay everytime ;) DAN insya'allah gejala sosial ini tidak akan berlaku jika kita hidup pada jalan yang benar.




SEMBAHYANGLAH KAMU SEBELUM KAMU DISEMBAHYANGKAN


2 orang sedang senyum kucen:

syuhadah afiqah said...

saye suke entry ni la awk ! :)

Fafa Adnan said...

yerpp. tarikh ny tak ada apa2 makna pun act. :)